Wednesday, February 4, 2009

TAHUN BARU, TUGAS, TANGGUNGJAWAB BARU

Setelah minta dikembalikan ke laut, nampaknya hasrat tersebut tidak tercapai. Tetapi di tahun baru baru sekurang-kurangnya saya telah diletakkan di sungai sahaja, bukan di laut. Itupun patut bersyukur kerana di sungai tetap ada nyawa, boleh bernafas dan ada harapan. Di sungai saya diamanahkan untuk menjaga ikan haruan, keli dan puyu yang bernasib malang dan menderita, yang menjadi mangsa ikan besar dan ganas. Nampaknya tugas dan tanggungjawab baru ini saya terima dengan lapang dada walaupun kawan-kawan suruh protes. Sebab saya terima mungkin ada hikmah di sebalik semua benda ini. Paling penting saya perlu ada perahu untuk terus hidup di sungai. Selamat menjadi "king of the river", bukan "king of the frogs".
[MSA : bermulalah era hidup sebagai "ikan naga" di sungai]

No comments: