Monday, September 1, 2008

Penyabar Seperti Dr. Fadzila Azni Ahmad. Bolehkah ?

Sebenarnya banyak iktibar yang boleh dikutip daripada pembentangan viva Phd Dr. Fadzila Azni Ahmad (DFAA) tempohari. Pertama, jangkamasa membuat tesis. Tak sangka pulak Pengerusi viva Prof. Dr. Abu Talib hendak tanya soalan itu. Mengapa buat dalam masa 6 tahun. Soalan itu berjaya dijawab dengan baik oleh DFAA. Kalaulah saya sedang diviva, saya akan beri jawapan begini (Punya pasal la orang nak buat berapa tahun pun. Asalkan lulus dan siap dah la). Kedua, bertubi-tubi soalan dikemukakan kepada DFAA. Semuanya dapat dijawab dengan baik. Jawapan saya (Banyak sangat soalan ni, bila nak habis da). Ketiga tempoh masa viva. lama sangat, sampai dekat-dekat 2 jam. Dulu masa viva Dr. Nor Azzah, hanya 45 minit sahaja. Jawapan saya (Apa pasal lama sangat ni. Masa pembentangan proposal dulu, setengah jam rasa macam 2 jam. Inikan pula masa 2 jam, rasa macam setengah hari da. Rasa macam majlis akad nikah da. Dah berapa kali lafaz ni, masih tak sah lagi ka. Sah..... Sah). Keempat, rasa lemas dengan viva yang panjang. Kami student yang dengar pun dah naik lemas. Tengok muka isteri pucat semacam. Dia memang dari awal lagi tak mau masuk. Takut katanya. Tapi DFAA tenang sahaja. Jawapan saya (Teruk jugak nak lulus. Teruk jugak nak dapat Phd. Tapi hairan pulak dengan Dr. Marzuki tu. Tak payah lalu semua benda ni. Tak payah rasa teruk macam ni pun).
Iktibarnya : Kalaulah saya tidak boleh menjadi orang yang penyabar, tentulah saya tidak dapat bertenang dan menjawab persoalan-demi persoalan yang dikemukakan dengan baik dan bernas. Jika begitu tidak dapat saya merasa dapat gelaran Doktor. Iktibarnya lebih baik saya belajar bertenang daripada sekarang. Bermula dengan sesi pembentangan proposal, saya memang nampak tenang sampai tak jawab satu soalanpun. Macam tu tak mau jugak, sampai bisu 1000 bahasa. Tenang tapi boleh menjawab soalan-demi-soalan semasa sesi viva. Jadi masa pembentangan kertas kerja seminar nanti, saya akan cuba bertenang dan cuba jawab soalan yang dikemukakan dengan baik. Jika tidak dapat ikut apa yang dibuat oleh DFAA, maka tak merasalah dapat gelaran Dr. Kempunan dipanggil Dr. Mohamad Salleh. Lepas ni siapa viva pulak. Pak Tahir ka atau Azrin. Nampak Azrin tu macam highway terus menerus sahaja. Mungkinkah aku selepas ini ? InsyaAllah (Dengan izin Allah SWT siapa tahu, dalam masa 6 tahun dari sekarang. Slow and steady. Jangan slow and missing dah).

No comments: