Thursday, October 1, 2009

ARTIKEL YANG DIHANTAR KEPADA AKHBAR BERITA HARIAN TIDAK DITERBITKAN ?

Hampir setiap hari daripada tarikh pengiriman artikel sehinggalah musim raya habis, saya membelek akhbar Berita Harian setiap hari. Tidak pernah miss. Tujuannya satu, untuk melihat samada artikel yang dihantar keluar atau tidak. Hati saya berharap artikel tersebut disiarkan, tetapi sehingga hari ini, artikel tersebut tidak disiarkan oleh Berita Harian. Dah tak diterbitkan tak apalah, mungkin tahun depan akan diterbitkan. Di dalam hati, saya menyenaraikan beberapa alasan (nak bagi sedap hati tu). Pertama, saya berfikir mungkin Berita Harian telah mempunyai penulis tamu yang diminta menulis pada setiap hari dalam bulan Ramadan. Mungkin sesuatu topik dan penulisnya telah dirancang dan ditetapkan. Kedua, mungkin artikel saya dihantar agak lewat (19 Ramadan) sehingga tiada ruang dan hari untuk penerbitan. Ketiga, mungkin topiknya tak begitu menarik hingga menyebabkan editor tidak minat untuk menyiarkannya. Jika alasan yang diketiga diberikan, saya amat tidak bersetuju. Saya bantah keras. Ini kerana saya takut isu wakaf terus-menerus dipinggirkan. Sudahlah sudah dipinggirkan oleh pihak berkuasa, ini pulak turut juga dipinggirkan oleh media cetak. Jika begitulah dasar yang diambil, saya rasa amat tidak wajar sekali. Amatlah tidak kena wakaf yang mampu berperanan dalam pembangunan ekonomi umat Islam terus menerus dipinggirkan oleh semua pihak; pihak berkuasa, media dan orang ramai. Ataupun apakah media sebenarnya sudah letih mengutarakan isu wakaf. Walaupun isu wakaf diutarakan, pihak berkuasa masih alpa, membisu dan tidak mengambil apa-apa tindakan, menyebabkan media tidak lagi berminat membangkitkan isu ini lagi. Saya berharap kesemua hujah yang dibincangkan ini tidak benar dan tidak berlaku berlaku, insyaAllah. Saya berdoa supaya pihak berkuasa berbuat sesuatu untuk kemajuan dan pembangunan wakaf. Atau apakah mungkin artikel saya ini sebenarnya kurang berkualiti. Isu yang dibincangkan tidak menarik dan isi yang dikemukakan tidak kemas, menyebabkan sang editor tiada pilihan selain menyimpannya untuk tahun depan, untuk tahun hadapan dan untuk tahun hadapan (maksudnya tak akan disiarkan langsung). Apapun kawan-kawan boleh menilai samada artikel ini berkualiti atau tidak. Pandangan ikhlas dan brutal daripada kawan-kawan boleh membantu membaiki artikel ini.
[NotaMSA : Tak putus asa. Akan menulis sehingga diundang menulis]

No comments: