Tuesday, October 6, 2009

IS IT 3RD TIME LUCKY ? WAQAF TUNAI USM-ISDEV

Kali ini kali ketiga saya akan membuat organizational layout untuk wakaf tunai. Kali pertama, saya membuatnya untuk Permodalan Wakaf Pulau Pinang Sdn Bhd (PWPPSB). Keputusannya, layout berjaya, tapi saya dan syarikat kantoi (gagal). Mula-mula pelantikan saya sebagai Pengurus Besar PWPPSB dibatalkan. Kemudian syarikat pula dibubarkan. Kali kedua, saya buat organizational layout untuk Wakai Tunai Malaysia yang akan dilaksanakan oleh Yayasan Waqaf Malaysia (YWM). Saya buat organizational layout dan marketing layoutnya. Saya diajak bersungguh-sungguh berkhidmat di YWM walaupun pada mulanya saya tidak begitu berminat. [Nak kena pi Putrajaya]. Akhirnya ajakan bertubi-tubi CEOnya menarik minat saya. Isteri juga akur dan bersetuju nak ke Putrajaya. Akhirnya saya buat layout organizational dan layout marketingnya. Berjaya dan digunakan. Saya diminta menghantar resume. Tapi apabila saya menghantar resume dengan permintaan gaji yang dikatakan terlampau (tak banyak, cuma RM12,000 sahaja sebulan), terus saja selepas itu saya tidak mendengar apa lagi berita daripada CEOnya. Kalau dulu rajin email, telefon dan sms, selepas resume dihantar terus senyap dan hilang tanpa berita. Senyap sepi. YWM berjaya. Saya kantoi lagi. Pudar hasrat untuk berkhidmat dalam bidang wakaf tunai.
Ini kali ketiga saya akan membuatnya. Kali ini untuk Waqaf Tunai ISDEV atau ringkasnya WISDEV. Kali ini untuk Profesor Dr Muhammad Syukri Salleh, Pengarah ISDEV. Seorang yang saya kenali kebaikannya. Beliau juga penyelia PhD saya. Beliau seorang yang sangat ikhlas. Namun begitu di fikiran terlintas banyak hal. Adakah sejarah lama akan berulang ? Membuat layout organizational, berjaya dan kemudian akhirnya saya dilupakan. Saya bukan kedekut ilmu. Jauh sekali. Ketika pertama kali membuatnya untuk PWPPSB saya memang bersungguh-sungguh. Semuanya, jiwa raga saya tumpukan untuk kebaikan PWPPSB. [Kan PWPPSB akan menjadi satu sejarah dalam institusi wakaf di Malaysia]. Pulau Pinang akan muncul sebagai negeri pertama yang mengkorporatkan wakafnya. Ia akan jadi ikutan. Memang telah nampak jelas akan perjalanan dan perjuangan yang akan dilalui. Ketika itu saya amat yakin PWPPSB akan berjaya dan menjadi contoh. Dengan ilmu dan pengalaman wakaf yang ada dan semangat untuk melihat wakaf dijulang kembali. Namun begitu kita merancang tetapi Allah SWT sebaik-baik perancang. Kini semuanya hanya tinggal impian sahaja. Masa tidak boleh diputarkan kembali. MAINPP akan mendapat YDP baru, tak kira siapa. PWPPSB tinggal kenangan.
Apabila membuatnya kali kedua untuk YWM, saya tidak lagi bercita-cita tinggi. Sejak dari awal hingga akhir, saya memang ingin mewakafkan ilmu yang dimiliki untuk menghasilkan organizational layout yang dipohon. Dan akhirnya itulah yang terjadi. Namun sebagai manusia biasa yang mempunyai hajat dan cita-cita, terkadang ada juga perasaan kecewa di hati walaupun semuanya telah diniatkan kerana Allah SWT. Mungkin niat kerana Allah SWT itu tidak cukup kuat dan kentalnya. Masih ada yang mengganggu di jiwa. Kini diminta membuatnya pula untuk kali ketiga. WISDEV namanya. Pelbagai persoalan bersarang di fikiran. Mungkinkah kali ketiga akan berjaya. Permohonan WISDEV telah dikemukakan kepada Majlis Agama Islam Pulau Pinang. MAINPP minta pandangan USM akan hal ini. Sekarang pihak ISDEV sedang berurusan dengan pihak USM untuk mendapatkan kebenaran USM. Persoalannya, jika WISDEV diluluskan bagaimanakah bentuk organizational layoutnya ?
[NotaMSA : Dalam fikiran berkata : tunaikan saja hajat orang. Balasannya nanti tuntut di akhirat]

No comments: