Wednesday, October 21, 2009

RESTU ILMU - AMALAN YANG LAMA DITINGGALKAN ?

Jika mengikut pengalaman sendiri, ia merupakan amalan yang sudah lama ditinggalkan. Seingat MSA ketika saat perpisahan semasa Darjah 6, SRP dan SPM, ia tidak dilakukan. Semasa di bangku sekolah, ketika MSA bersekolah di SK Permatang Bertam dan kemudian di Penang Free School (tingkatan 1 hingga 6 rendah) ia juga tidak dilakukan. Ketika di sekolah menengah seingat MSA tiada guru, ustaz atau ustazah yang berbuat demikian. Apa yang dipraktikkan amatlah berbeza. Cara meminta restu ketika itu ialah tiap-tiap tahun pergi ke rumah cikgu pada hari raya, mohon ampun maaf dan beraya. Tetapi tidak pernah memohon restu ketika hari raya itu. Perkara yang sama berlaku ketika MSA di tingkatan 6 rendah dan 6 atas di Sekolah Menengah Dato' Onn, kat Bagan Ajam. [MSA sekolah kampong saje]. Namun begitu setiap tahun MSA dan kawan-kawan kamcheng (Oun, Tahir dan lain2) pergi berhari raya ke rumah guru kesayangan kami (Puan Rohani dan Puan Zainab) di Taman Robina, Telok Air Tawar, Butterworth. Tujuan ke sana untuk berhari raya, minta ampun dan maaf serta pohon guru restui kami. Halal ilmu, makan dan minum kami. Itu sahaja. Event dibuat secara spontan dan tidak dirancang tapi tetap emosional. Tetap ada nostalgianya. Walau bagaimanapun budaya ini mati apabila saya dan Tahir ke Universiti Malaya (UM) pada Jun 1983. Tambahan pula Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran UM (FEP UM) banyak pensyarah bukan Islam. Pensyarah Islam ada berapa kerat sahaja. Yang ada cuma Prof. Dr. Firdaus Abdullah (dulu Ketua Pengarah DBP), Dr Mahani Zainal Abidin (Ketua pengarah ISIS sekarang) dan Dr Norma Mansor. Dr Jomo dan isterinya, Dr. Shamsulbariah pun ada. Tapi masa tu Dr Jomo garang. Eee takut. Ketika itu sense of Islam agak kurang di UM. Tambahan pula semua pelajar bergaul dengan semua bangsa. Dr Mahani dan Dr Norma masa tu belum bertudung [Sayugia diingatkan sampai sekarang pun mereka berdua masih belum bertudung- hari itu tengok di Astro). Yang okay sikit ialah Dr. Ahmad Shabery Cheek, yang ajar paper politik. Namun begitu waktu bersama Shabery Cheek agak singkat sahaja, kerana beliau masa tu sibuk masuk parti Semangat 46 dan kemudian letak jawatan sebagai pensyarah untuk bertanding pilihanraya kecil DUN Kijal Terengganu. Masa tu lawan Ahmad Said, (bekas ADO Kemaman.... cara sebutan..... Kemamang) Menteri Besar Terengganu sekarang. Nasib tak baik, Ahmad Shabery Cheek tewas. Tamatlah karier seorang pensyarah. Semasa di FEP UM pun masih tiada ritual Restu Ilmu. Apabila tamat belajar (graduation) tak jumpa pensyarah pun, minta ampun dan maaf.
Namun begitu dalam tahun 2004, MSA berpeluang ke Majlis Bacaan Tahlil dan Yasin pelajar MRSM Kulim sempena menghadapi peperiksaan akhir (SPM la tu). Masa tu ayah mertua tak dapat hadir (tak sihat), jadi diminta isteri MSA dan MSA mengantikannya, menjengukkan adik ipar MSA. Adik isteri MSA la. Atau adik perempuan kepada anak bapa mertua saya (Jangan pening oii). Ikut programnya, selepas bacaan Yasin, diadakan majlis ini, restu ilmu kepada semua guru-guru kelasnya. Minta ampun dan maaf. Selepas tu pelajar-pelajar diminta minta ampun maaf dan restu ibu bapa pulak. Oleh kerana kami (MSA dan isteri) jadi pengganti, maka kamipun menjadi "ibu bapa angkat" sekejap. Apa lagi semua satu dewan tu, dekat 400 orang menangis teresak-esak. Sangat syahdu suasana masa tu. Maklumlah anak dengan ibu bapa sangat nostalgia. Banyak dosa yang dilakukan. Itulah kali terakhir Majlis Restu Ilmu yang MSA lihat. Dan sehingga kini itulah yang paling akhir. Dah dekat 5 tahun yang lalu.
Jadi apabila Majlis Restu Ilmu yang sama diadakan kepada pelajar MISDEV08, MSA rasa amat nostalgia pada hari jumaat lalu. Ketika Sdra Ahmad Azrin Adnan membacakan / menceritakan hadis Rasulullah SAW tersebut [terdetik dalam hati, kantoi aku hari ini- kantoi= menangis aku hari ini], MSA pun tidak dapat lagi menahan sebak. Air mata tergenang. Cuba ditahankan air mata itu [Bukan apa tak mau bagi PM Dr Fatah nampak. Yang syoknya PM Dr. Fatah pun teriak (menangis) sama]. Suasana ini sangat noltalgia dan emosi. Siapa yang tak tersentuh dengan hadis Rasulullah SAW ini, hatinya bukanlah insan........ MSA tengok hari itu ramai yang mengalir air mata. Semuanya nak menangis, cuma ditahankan air mata supaya jangan menitis--- tak mau orang nampak). Tapi semuanya, kebanyakannya mengesat mata. Pasai apa ya ---- tak tau. Mata masuk habuk kot. Yang pasti ada banyak sebab MSA menangis. Pertama, kerana sedih kerana ikuti saat Rasulullah SAW hampir kepada kewafatannya. Kedua, menangis kerana banyak dosa kepada guru2. [Moga guru2 ampunkan]. Ketiga, menangis kerana banyak ilmu belum direstui oleh guru2ku yang dah lama berpisah. Moga guru-guru merestu ilmu yang dicurahkan. Amin.
[NotaMSA : Menangis, bukan kerana nak berpisah dengan awek Misdev08. Dia tak mai hari itu. Sapa ya....... mudah nak teka !]

2 comments:

Assalamualaikum! said...

seperti biasa, tulisan MSA tidak mengecewakan pembaca. Cukup bersahaja dan menghiburkan. Itulah kelebihan yangada pada MSA....

Anonymous said...

salam,,,
Betul tu dah lama benda mcm tu tak dipraktikkan melayu dah hilang identiti melayunya ek agaknya???