Thursday, May 28, 2009

SATU LAGI CABARAN BARU DITEROKAI - KERTAS KERJA DALAM BAHASA INGGERIS

Saya sering menaikkan semangat kawan-kawan di tempat kerja supaya melanjutkan pelajaran samada peringkat Master mahupun PhD. Mereka selalu bertanya apa baiknya. Saya jawab banyak kelebihannya. Dalam perkataan lain, macam-macam ada. Saya dapat banyak ilmu baru. Selain dapat guru2 dan kawan2 baru di kalangan dunia akademik, beberapa kelebihan lain turut diperolehi. Antaranya pandai operate blog sendiri, pandai email, boleh baiki penulisan, artikel terbit di akhbar, majalah popular dan prosiding, berpengalaman membentang paper di seminar dalam negeri dan luar negeri. Semua ini saya dah lalui. Cuma yang ini sahaja baru hendak mencuba. Kalau pandai ini, maka bolehlah dikatakan lengkaplah kelebihan melanjutkan pelajaran di peringkat PhD. Jadi apakah dia ? Menulis artikel dalam Bahasa Inggeris. Tahun ini saya telah mencuba menulis artikel pendek (sebagai permulaan) dalam Bahasa Inggeris. Tajuk artikel itu ialah; Wither Waqf After Abdullah Badawi ?" Saya minta Profesor baiki. Kemudian saya emailkan artikel itu kepada paper The Star dan New Straits Times. Alhamdulillah artikel tersebut keluar dalam kedua-dua suratkhabar pada hari berikutnya. Tapi yang lagi baiknya, ia diterbitkan atas 2 tajuk yang berbeza. Jadi saya untung, daripada 1 artikel terbit jadi 2 artikel kerana tajuknya yang berbeza. Jadi sebagai menggalas cabaran yang lebih besar, saya cuba untuk menulis artikel untuk International Conference On Waqf Laws and Management 2009 anjuran UIAM. Oleh kerana objektif seminar mahu cadangan model pengurusan wakaf yang baru, maka saya memberanikan diri untuk mencadangkan topik artikel berkaitan dengan tema ini. Jadi saya rangkakan tajuknya "Managing Awqaf Through Corporatizational Model". Macamana ok tak?
[MSA : masa bentang jangan tergulung lidah dah lah]

No comments: