Wednesday, November 25, 2009

PHD- PASTI HADAPI DUGAAN - TERNYATA BENAR !

Mungkin benar apa yang disebutkan oleh kawan-kawan yang telah melalui pahit getir ujian semasa melakukan PhD. Kita semua akan menghadapi ujian dan dugaan. Kepada MSA dan isteri, tanggal 1 November 2009 merupakan satu dugaan yang besar. Ketika kami nyenyak tidor, rumah kami telah dimasuki pencuri. Banyak barangan berharga diambil. Antaranya 2 laptop milik MSA dan isteri, handphone isteri, hardisk, dan beg tangan isteri yang mengandungi 5 pendrive, barang kemas, buku Tabung Haji MSA dan wang tunai sebanyak RM1,800.00. Kerugian dianggarkan RM15,000.00. Masa kecurian dianggarkan jam 2.30 hingga 5.30 pagi. Berbanding MSA, kesan kehilangan barangan ini lebih dirasai oleh isteri MSA kerana semua bahan-bahan PhDnya telah tiada. Beliau ketika ini sedang membuat persiapan untuk membentangkan proposalnya. Semua penulisan untuk pembentangan proposal hilang, kecuali Bab 1 yang ada disimpan dalam email kepada penyeliannya, Dr Sofri Yahaya. Satu laporan polis telah dibuat pada jam 10.00 pagi. Pada jam 2.00 petang, pihak polis telah datang melihat kawasan pecah masuk. Kunci pintu masuk sliding door ruang tamu rumah telah diumpil dari luar. Daripada pemeriksaan kawasan kejadian pihak polis membuat kesimpulan suspek merupakan orang tempatan berdasarkan kepada jenis barang-barang yang diambil dan juga suspek tidak mengganggu mangsa yang sedang tidur nyenyak dalam rumah berbanding kes pecah rumah yang melibatkan warga asing.
Sesungguhnya apa yang berlaku ada motif dan hikmah tersendiri yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Seperti mana ayat 15-16, Surah Al-Taghaabun, Allah SWT berfirman :
"Sesungguhnya harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah ujian. Dan disisi Allah jualah pahala yang besar. Oleh itu bertakwalah kamu kepada Allah sedaya upaya kamu, dan dengarlah (akan pengajaran-pengajaranNya) serta taatlah (akan perintah-perintahNya); dan belanjakan harta kamu (serta buatlah) kebajikan untuk diri kamu. Dan ingatlah, sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya".
Ya Allah, sesungguhnya kami telah melakukan banyak dosa dan maksiat di bumiMu ini. Maka ampunkan dosa kami Ya Allah. Dosa kedua-dua ibubapa kami. Dosa orang-orang muslimin dan muslimat yang terdahulu daripada kami. Berikanlah keampuan dan rahmatMu kepada kami warga ISDEV, Ya Allah. Amin Ya Rabbal Alamin.
[NotaMSA : hilang penulisan adalah lebih baik berbanding kehilangan akal yang digunakan untuk berfikir dan menulis].

2 comments:

lieGJ said...

sabar la cik leh kita.. nanti pasti tertangkap jua pjenayah tu..

MOHAMAD SALLEH ABDULLAH said...

Kepada LieGJ

Terima kasih atas nasihat yang diberikan dan atas keyakinan penjenayah akan tertangkap berkat usaha lieGJ menubuhkan skuad ronda malam (SKUROMA).