Sunday, December 20, 2009

COMMENT BLOGGER LAIN TENTANG SISTEM WAKAF

Sepanjang menjadi blogger, MSA banyak menerima comment daripada blogger yang lain. Namun begitu pandangan daripada insan bernama Zulhasmi begitu menarik minat MSA. Kita ikuti comment Zulhasmi tersebut yang MSA siarkan di bawah ini :
"Kelemahan sistem wakaf dan lain sistem Islam bukan sahaja berlaku di Malaysia .. malahan di setiap penjuru alam ini... Jika wujud insan-insan yang mendabik dada bahawa merekalah yg memperjuangkan kelestarian sistem-sistem Islam namun iman mereka tidak pernah melepasi kerongkongan mereka, sistem Islam tidak mungkin subur dan bertahan walau seharipun ....
Pemurnian sistem Islam tidak pernah membuka lorong untuk mencambahkan pengkaji dan penyelidik-penyelidik yang memaksa diri untuk mereka untuk tujuan nama dan pangkat seperti yang dilabel ataskan oleh kumpulan mereka sendiri. Kita lihat Dr Yusuf Qardhawy, bagaimana beliau melakukan kajian Zakat ...kejayaannya disebabkan kejituan ilmu-ilmu alat yang beliau kuasai .. disamping telah tersurat beliau adalah seorang tokoh ulamak. Lihat saja karya-karyanya berkaitan keikhlasan, mendalam tulisan dan penghayatan beliau. Sehinggalah beliau kelihatan seperti doktor kepada alam ini...Adakah kita hendak menjadi dosa kepada alam ini pula...???
Bagaimana kita yang tercalar dengan berbagai kemaksiatan dan penyelewengan niat akan berjaya membuat perubahan kepada sistem Islam sedangkan sistem kekeluargaan kita sahaja belum boleh kita selesaikannya dengan baik. Bagaimana dengan pakaian anak isteri kita (pakai baju nampak lengan, kedengkian kita kepada sesama staff ditempat kerja dll ... adakah sesuai dan benar jika kita turut sama untuk memperkatakan suara kebimbangan terhadap sistem Islam sedangkan kitalah yg merobohkan sistem-sistem Islam tersebut di penjuru-penjuru yang lain...."
[NotaMSA : Sentiasa Berdoa Akan Lahir Satu Hari Nanti Seorang Tokoh Yang Hebat Memperjuangkan Wakaf Sepertimana Prof. Dr. Yusof Al-Qardawi memperjuangkan Zakat]

No comments: