Tuesday, January 26, 2010

FAKTA MENAKUTKAN : 1 SAHAJA KAJIAN PHD MENGENAI WAKAF DALAM TEMPOH 10 TAHUN

MSA pun tidak tahu hendak komen apa tentang fakta ini. Hendak menangis pun tak tahu. Hendak ketawa pun tak tahu. Namun begitu itulah fakta sebenarnya yang telah dibongkar oleh Sdra Ahmad Anwar Rosli dalam kertas kerjanya bertajuk "Trend Kecenderungan Kajian Berkaitan Wakaf di Malaysia, 1998 hingga 2008. Kertas ini telah dibentangkan di Workshop Antar Bangsa Pembangunan Berteraskan Islam II : Wakaf Dalam Pelbagai Perspektif di Medan, Indonesia pada bulan Mei 2009 yang lalu. Untuk membuktikan fakta ini, ikuti maklumat yang dikemukakan oleh beliau tentang bilangan calon yang membuat kajian tentang wakaf :
Dalam tempoh 10 tahun (1998-2008)
Calon PhD - 1 orang sahaja (Universiti Malaya)
Calon Master - 19 orang sahaja [dengan UM (4 orang), USM (1 0rang), UKM (4 orang), UTM (7 orang) dan UIAM (3 orang)].
Calon Sarjana Muda - 39orang [dengan UM (24 orang), UTM (12 orang) dan UUM (3 orang). Universiti-universiti yang tidak disebutkan, tiada calon yang membuat kajian tentang wakaf samada di peringkat Sarjana Muda, master mahupun PhD.
Ekoran daripada fakta di atas, beberapa persoalan timbul, iaitu :
i]. Adakah bidang wakaf tidak diminati oleh penyelidik ?
ii]. Adakah bidang wakaf sangat susah, sukar difahami serta sukar mendapat bahan dan maklumat menyebabkan ramai yang tidak berminat ?
ii]. Adakah kerana wakaf satu ibadat sunat, maka ia gagal menarik minat penyelidik untuk mengkaji berbanding bidang muamalat lain seperti zakat, takaful dan perbankan Islam ?
iv]. Adakah Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) sangat tidak bekerjasama dan membantu menyebabkan kajian mengenai wakaf tidak menarik minat ramai ?
v]. Adakah penyelidik yang mahu meneruskan kajian tentang wakaf akan dikira sebagai telah membuktikan lompang kajian ?
[NotaMSA: tanya soalan sendiri, jawab sendiri]

KE MANA PERGINYA RUANGAN EKONOMI ISLAM DALAM MAJALAH DEWAN EKONOMI ?

MSA pun rasa amat hairan jugak sejak kebelakangan ini. Ke mana perginya ruangan Ekonomi Islam (EI) yang selalu terdapat dalam Dewan Ekonomi (DE)?. Ini kerana sudah 2 siri iaitu keluaran November 2009 dan Disember 2009, MSA dapati tiada artikel mengenai Ekonomi Islam. Hendak dikatakan tiada artikel pada masa tersebut, adalah amat pelik kerana artikel MSA tentang isu wakaf sudah sampai ke meja pengarangnya. Kenapa tidak disiarkan sahaja artikel tersebut. Adakah tiada artikel lain ? Atau adakah semua artikel yang dihantar tidak menepati standard siaran. Jika tidak menepati standard, semua penulis haruslah dimaklumkan standard yang bagaimana yang diperlukan oleh Ruangan EI ini. Jika tiada penulis, ini adalah amat mustahil kerana sudah tentu ramai yang sanggup menjadi penulis bulanan di Ruangan EI ini jika ada jemputan dan ajakan. Begitu juga, MSApun hendak menawarkan diri jika boleh berbuat demikian. Menjadi penulis tamu dalam kolum EI setiap bulan. Setiap bulan ditampilkan isu EI yang berbeza-beza. Melihat akan perkembangan ini MSA rasakan seperti ada yang tak kena dengan majalah Dewan Ekonomi sejak kebelakangan ini. Ditambah pulak kadang-kadang majalah DE lambat sampai kepada pelanggan. Kadang-kadang sudah 3 atau 4 haribulan, majalah ini belum ada di pejabat pemasaran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) cawangan berhampiran pejabat MSA. Berbanding dengan majalah Al-Islam, majalah DE sangat lambat menemui pembacanya. Sehingga kini MSA tidak tahu apa yang sebenarnya berlaku di Kuala Lumpur.
[NotaMSA : DE kini tidak sama ketika zaman Azli Shukri di DE]

TIADA KEPUTUSAN PELANTIKAN PENGERUSI PUZ ?

Setakat berita ini ditulis, MAINPP mengalami kebuntuan dalam isu pelantikan Pengerusi PUZ Pulau Pinang yang baharu. Ini kerana walaupun mesyuarat Ahli Majlis MAINPP diadakan pada minggu lepas, isu ini masih belum dapat diselesaikan dan terpaksa ditangguhkan ke satu masa yang akan ditetapkan kemudian. Seperti mana yang dilaporkan jawatan Pengerusi PUZPP ini menjadi rebutan beberapa pihak yang telah diketahui umum. Tidak mengikut tradisi sebelum ini yang mana YDP MAINPP sentiasa dilantik sebagai Pengerusi PUZPP, kali ini Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah mencalonkan TKM II YB Mansor Othman sebagai Pengerusi PUZPP yang baharu menggantikan YB Shabudin Yahaya yang tamat tempohnya pada 31 Disember 2009. Walau bagaimanapun pencalonan Kerajaan Negeri ini setakat ini tidak dapat diputuskan oleh mesyuarat Ahli Majlis MAINPP.
[NotaMSA : buat kerja seperti mana biasa]

Wednesday, January 20, 2010

HADIAH NO. 2 DARIPADA ALLAH SWT. DALAM KESUSAHAN ADA KESENANGAN. REZEKI DAN HARTA YANG DIAMBIL KINI DIGANTI

Lot kedai 1 tingkat yang telah dibeli (sebelah kiri sekali)
Kelihatan kereta Pesona diparkir di hadapan lot kedai yang dibeli

Kelihatan kereta Pesona diparkir di tempat letak kenderaan awam di hadapan lot kedai

Bagi menggembirakan hati yang masih bersedih, beberapa keputusan besar dan penting telah diambil. Antaranya keputusan untuk membeli lot kedai dan membuat lanskap luar rumah Baitul Husna. Keputusan yang diambil ini sedikit sebanyak telah dapat merawat hati yang bersedih akibat Peristiwa 1/11 tempohari. Selepas membuat siasatan, satu lot kedai di Taman Seri Mengkuang, Mengkuang, SPT telah dibeli dengan harga RMxxx,xxx.00. Renovation untuk lanskap luar rumah juga menelan kos sebanyak RMxx,xxx.00. Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT yang telah memberi nikmat rezeki yang banyak dan dari sumber yang tidak disangka-sangka.
[NotaMSA: Satu Keputusan besar]

LAGI GAMBAR-GAMBAR SEKITAR LAWATAN KE NEGERI PERLIS INDERA KAYANGAN

Wah, besarnya. Apa benda ini ? Ooo telur burung unta rupanya. Harga sebiji RM35.00.


Antara barang-barang yang dibeli di Shopping Complex Padang Besar

Ada kereta, topi keledar, toto, beg sekolah, beg tangan,
t-shirt, bantal peluk, ikan paus dan kura2 cute

Aktiviti sampingan yang menggembirakan. Memberi makan sambil mendoakan
Allah SWT merahmati dengan rezeki yang melimpah-limpah.
Memberi makan burung unta di Taman Burung Unta

Seekor diberi makan, banyak burung unta yang datang.
Kuda atau "unicorn" ?

TEKA TEKI SIAPA PENGERUSI PUZ PULAU PINANG TERJAWAB HARI INI ?

Teka-teki siapa bakal menjadi Pengerusi PUZ Pulau Pinang akan terjawab apabila mesyuarat pertama Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) sejak pelantikan ahli majlis baharunya diadakan hari ini, 21 Januari 2010. Sebelum ini pada mesyuarat Lembaga Pengarah PUZ yang diadakan sebelum Majlis Jamuan Makan Malam Perpisahan YDP MAINPP YB Shabudin Yahaya di Hotel Summit, Bukit Mertajam, Ustaz Ellias Zakaria telah dilantik sebagai Pengerusi PUZ yang baharu. Pelantikan Ellias Zakaria adalah selaras dengan peraturan dan undang-undang syarikat mengikut Akta Syarikat 1965 yang mana hanya YDP MAINPP sahaja yang memegang saham 100 % dalam syarikat As-Shahabah Urus Zakat Sdn Bhd, anak syarikat milik MAINPP 100% yang menguruskan PUZPP. Ini ekoran keputusan MAINPP terdahulu bahawa hanya YDP MAINPP mewakili MAINPP dalam anak syarikat PUZPP itu dan jumlah saham yang dipegang aadalah 100%.
Walau bagaimanapun laporan berita yang disiarkan dalam Malaysiakini bertarikh kelmarin, 20 Januari 2010 menyebut, Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, YB Mansor Othman dijangka dilantik sebagai Pengerusi PUZPP. Ini adalah ekoran keputusan Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang telah menamakan Mansor Othman sebagai Pengerusi baharu PUZPP. Dengan ini wujud dua (2) nama yang dijangka akan mengisi jawatan tersebut. Oleh kerana PZUPP merupakan anak syarikat milik penuh MAINPP, maka adalah dijangka Mesyuarat MAINPP pada hari ini akan membuat keputusan mengenai perkara ini. Keputusan siapa yang mengisi jawatan ini akan diketahui pada sebelah petang.
[NotaMSA: petanda baharu kepada PUZPP]

Wednesday, January 13, 2010

MUHASABAH DIRI 3 : LAWATAN SEKITAR PERLIS : GUA KELAM DAN PADANG BESAR


John Terry terus-menerus mengawal ketat Fernando Torres walaupun di Stadium Gua Kelam.

Di hadapan papan penerangan dan sejarah Gua Kelam.

Bergambar kenangan sebaik sampai di Gua Kelam, Perlis. Turut serta
ialah ibu saudara sebelah isteri daripada Ipoh Perak (kanan Wafiq)

Di Negeri Perlis, antara tempat menarik yang tidak boleh dilepaskan ialah melawat Gua Kelam, Padang Besar dan melihat burung unta, kuda dan rusa. Taman Burung Unta, Rusa dan Kuda terletak dalam laluan perjalanan ke Padang Besar.

MUHASABAH DIRI 3 : MENGIKUTI ROMBONGAN PENGANTIN DAN MAJLIS KAHWIN SEPUPU DI ARAU, PERLIS




Kesempatan cuti panjang sekolah digunakan untuk membawa keluarga mengikuti rombongan pengantin dan majlis kenduri di Arau, Perlis. Pengantin merupakan sepupu kepada isteri MSA atau anak kepada adik bapa isteri MSA yang diadakan pada 19 Disember 2009. Kami merupakan wakil pengantin lelaki yang berasal daripada Sungai Bakap. Kesempatan berjalan-jalan dan makan kenduri di Arau Perlis digunakan sepenuhnya untuk meriangkan kembali yang gundah gulana.

[NotaMSA: benar kata-kata orang tua ; banyak berjalan, luas pemandangan]

ARTIKEL "MALAYSIA PERLUKAN TRANSFORMASI PENGURUSAN WAKAF" DALAM UTUSAN ONLINE

Wakaf di Malaysia belum mencapai tahap pelancaran ("take off")

25/12/2009
MALAYSIA NEEDS TRANSFORMATION OF WAQF MANAGEMENT

(By MOHAMAD SALLEH ABDULLAH)

THE waqf institution should play a role in uplifting the pride, dignity and supremacy of Islam. This is not only in the spiritual and godly aspect but also other fields such as economic, politic, geo-politic, community, educational and social.
This institution must be managed professionally, with the best standard of practice and contemporary management system to project the excellence of Islam.
Ironically the western colonialism has impacted the Islamic economic system until Muslims in the world including Malaysia eventually saw the erosion in the potential and capacity of waqf in pooling the socio-economic strength and civilization of Islam.
It is high time that the management of waqf be transformed to make it more efficient and effective.
Actually in the eyes the waqf practitioners, the management of waqf in Malaysia is disheveled with a multitude of accumulated problems.
The problem starts with the State Islamic Religious Council (MAIN) which inherit the waqf property but without any inventory with the management done by unqualified muttawali or supervisors.
The waqf lands are even managed by non-Muslims, many are left idle and there are waqf properties given out orally without any registration and documentation, thus affecting its development.
There are also the issue of waqf properties which are beyond control, thus giving rise to subsequent problems such defaulting land tax, high quit rent, waqf land seized by land office and waqf premises being sealed by local authorities.
Other issues are that the waqf revenue cannot meet its cost, waqf properties has no self-generating income and unproductive, the acquisition of waqf properties whose compensation are yet to be paid, the waqf land yet to be istibdal (in exchange for other land) and the benefit of the waqf properties has not been received by the maukuf alaih (beneficiaries).
The waqf issues are indeed myriad, chronic and need to be given full attention.
Under the provision of the State Islamic Affairs Administration Enactment, the role in managing the waqf properties comes under MAIN, as the sole trustee. Then why are there such issues? This is because generally MAIN are also embroiled in their own shortcomings that affect the development and progress of waqf properties.
MAIN doesn’t have sufficient staff to manage the waqf properties despite the load of problems. So what are the steps that should be taken by MAIN? A concrete change must be done.
It needs a holistic administrative reform to transform its image.
There are three options which can be taken; additional staff for the waqf management division; outsourcing; and corporatization of waqf properties.
However the suggestion on additional staff is easier said than done due to the various levels of procedures and bureaucratic processes that need to be overcome.
The second strategy is outsourcing part of the waqf activities. This means that part of the waqf properties can be privatized or tendered out to other parties or consultant in the field. This includes properties like burial ground or mosque cleaning projects, minor repairs and servicing of assets.
Rental collection can also be the privatized but this will give rise to other impact especially in the collection capability and the legal aspect.
However, some of the MAINs are not interested on this arrangement as it may exposed their secret and strategy to outside parties.
Privatization also required MAIN to have strong financial standing. So what about the corporatization of waqf?
This is a new issue and it will be amazing if it can be realized. Currently, the issues are yet to be accepted by the MAIN policy maker and top management.
Although there are evidence that corporatization of waqf is successful in six States -- (Federal Territory, Penang, Selangor, Pahang, Melaka and Negeri Sembilan) -- other States have not implement the idea.
Certain States feel that the time has not come for the corporatization as it is deemed as giving up the management to outside parties.
However there is a way to carry it out. This is through the set up of a wholly-owned company of MAIN under the Companies Act 1965.
Other corporatization approach is through the set up of State Waqf Foundation (YMN-Yayasan Waqaf Negeri) which is welfare-oriented organization.
The status qualifies the YMN to obtain zakat on business and corporate tax exemption.
So it is up to MAIN to choose the best approach to take. To change, waqf need a potent transformer.
--------------
The writer is a Research Associate, Centre for Islamic Development Management Studies (ISDEV), USM

Tuesday, January 12, 2010

ARTIKEL WAKAF DITERBITKAN DALAM AKHBAR UTUSAN MALAYSIA PADA 25 DISEMBER 2009

Berikut adalah rencana wakaf MSA yang diterbitkan dalam akhbar Utusan Malaysia bertarikh 25 Disember 2009 yang lalu (Cuti Hari XMas). Rencana yang sama juga diterbitkan dalam portal / laman web Yayasan Waqaf Malaysia (YWM), sebuah agensi di bawah Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR), Jabatan Perdana Menteri Malaysia.

ARKIB : 25/12/2009
Malaysia perlu transformasi pengurusan wakaf
Oleh MOHAMAD SALLEH ABDULLAH

INSTITUSI wakaf sepatutnya berperanan dalam mengangkat syiar, martabat dan keagungan Islam. Ia bukan sahaja daripada aspek kerohanian dan ketuhanan tetapi juga aspek lain seperti ekonomi, politik, geopolitik, kemasyarakatan, pendidikan dan sosial. Institusi ini wajib diuruskan secara profesional, terbaik dan kontemporari sehingga dapat menyerlahkan kegemilangan Islam.
Ironinya penjajahan Barat telah menyebabkan sistem ekonomi Islam sedikit demi sedikit terhakis sehinggalah umat Islam di dunia termasuk Malaysia sendiri akhirnya tidak lagi dapat melihat keupayaan wakaf menggembleng sosioekonomi dan tamadun Islam. Sudah sampai masanya pengurusan wakaf perlu melalui proses transformasi supaya menjadikannya lebih cekap dan berkesan.

Sebenarnya daripada kacamata pengamal wakaf (waqf practicioner), wakaf mempunyai banyak masalah terkumpul. Masalah wakaf bermula daripada Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) mula mewarisi harta wakaf, tiada inventori harta, pentadbiran wakaf di bawah muttawali atau nazir tidak bertauliah. Selain itu, tanah wakaf diurus orang bukan Islam, tanah wakaf semak, terbiar dan terjual hingga kepada isu harta diwakaf secara lisan, wakaf tidak didaftarkan dan tiada dokumen wakaf sehingga kepada isu-isu untuk membangun dan memajukan harta wakaf.

Itu belum lagi isu mengenai harta-harta wakaf yang tidak dapat dikawal sehingga menimbulkan pelbagai masalah lain seperti cukai tanah tertunggak, cukai pintu premis wakaf tinggi, tanah wakaf dirampas oleh pejabat tanah dan premis wakaf disita oleh pihak berkuasa tempatan. Ia juga meliputi pendapatan wakaf tidak dapat menampung perbelanjaannya, wakaf tidak produktif dan self generating, pengambilan tanah wakaf yang belum dibayar pampasan, wakaf belum diistibdal (dibeli tanah ganti) dan manfaat wakaf tidak sampai kepada maukuf alaih (penerimanya).

Boleh dikatakan isu wakaf sangat banyak, kronik dan memerlukan perhatian penuh dan berfokus. Dari segi peruntukan Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam Negeri, tugas untuk menguruskan wakaf berada di tangan MAIN yang dilantik sebagai pemegang amanah tunggal. Jika begitu kenapa isu wakaf masih berbangkit? Rata-rata kerana MAIN sendiri mempunyai pelbagai masalah sehingga mengekang perkembangan dan pembangunan wakaf. MAIN tidak mempunyai kakitangan mencukupi untuk menguruskan wakaf sedangkan masalah wakaf banyak. Maka fokus untuk menyelesaikan masalah wakaf tidak ada, tambahan pula pada masa sama wujudnya tuntutan kerja di bidang lain seperti baitulmal, zakat, sumber am dan pembangunan Islam. Jika begitu, hendak ke mana wakaf?

Apakah tindakan yang boleh dilakukan oleh MAIN? Sesuatu pembaharuan yang konkrit mesti dilakukan.
Kaedah yang boleh dilaksanakan ialah transformasi pengurusan wakaf. Ia bermaksud anjakan pengurusan wakaf kepada suatu kaedah pengurusan bentuk baru yang dapat membantu meningkatkan imejnya. Kaedah baru perlu dicari untuk memperbaiki permasalahan wakaf. Terdapat tiga pilihan kaedah yang boleh dilaksanakan iaitu penambahan kakitangan di bahagian wakaf, outsourcing aktiviti wakaf dan strategi pengkorporatan wakaf. Perkara ini mudah untuk dicadangkan tetapi sebenarnya sukar untuk dilaksanakan.

Penambahan kakitangan baru hanya boleh dilakukan jika MAIN mempunyai sumber kewangan mencukupi. Penambahan kakitangan juga melibatkan banyak prosedur dan proses birokrasi walaupun untuk melantik kakitangan kontrak. Jadi ia lambat untuk menjadi kenyataan. Jika begitu, apakah peranan wakaf patut diketepikan atau perlu menunggu lebih lama sebelum mendapat perhatian?
Strategi kedua ialah outsourcing sesetengah aktiviti wakaf. Ini bermakna sebahagian aktiviti terpilih wakaf boleh diswastakan atau ditenderkan kepada pihak lain atau perunding yang mempunyai kepakaran. Di antaranya ialah seperti aktiviti pembersihan kubur atau masjid, pembaikan kecil dan penyelenggaraan aset.

Pengurusan pungutan sewa aset wakaf juga boleh diswastakan tetapi ini akan membawa impak lain terutama dari segi kemampuan mengutip dan bidang kuasa undang-undang. Bagaimanapun sesetengah MAIN tidak berminat menswastakan kutipan sewa kerana ini akan mendedahkan banyak rahsia dan strategi MAIN kepada pihak luar. Penswastaan juga memerlukan MAIN mempunyai kedudukan kewangan yang mencukupi. Bagaimana pula dengan pengkorporatan wakaf ?
Ini adalah satu isu baru dan sangat menarik jika dapat menjadi kenyataan. Ketika ini isu ini masih belum dapat diterima oleh pembuat dasar dan pengurusan tertinggi MAIN. Walaupun ada bukti kejayaan mengkorporatkan zakat tetapi hanya enam negeri (Wilayah Persekutuan, Pulau Pinang, Selangor, Pahang, Melaka dan Negeri Sembilan) sahaja telah mengkorporatkan pengurusan zakat manakala negeri-negeri lain belum melaksanakannya. Bagi sesetengah negeri pengkorporatan institusi wakaf dirasakan belum diperlukan. Ini kerana mengkorporatkan wakaf bermakna menyerahkan pengurusan wakaf kepada pihak lain.

Walaupun demikian masalah ini ada jalan keluarnya dengan penubuhan anak syarikat MAIN sendiri di bawah Akta Syarikat 1965. Untuk tujuan kawalan dan pemantauan, MAIN boleh memegang 100 peratus saham anak syarikat ini. Kaedah pengkorporatan lain ialah penubuhan Yayasan Wakaf Negeri (YWN), sebuah pertubuhan yang berorientasikan kebajikan. Status ini melayakkan YWN untuk mendapat pengecualian cukai korporat dan zakat perniagaan. Kesimpulannya, terpulanglah kepada MAIN sendiri untuk memilih mana-mana kaedah yang sesuai.

MAIN mempunyai 3 pilihan, samada untuk menambah jumlah kakitangan wakaf, menswastakan sebahagian aktiviti wakaf yang strategik atau melaksanakan strategi pengkorporatan wakaf. Apa pun pilihan yang dibuat oleh MAIN, paling tidak wakaf mestilah kembali berperanan sebagai wadah untuk memajukan pembangunan sosio ekonomi umat Islam di Malaysia. Dan untuk mencapai hasrat tersebut, wakaf perlulah melalui proses transformasi pengurusan agar sumbangan wakaf kepada ummah akan menjadi lebih signifikan dan releven. Untuk berubah, wakaf perlukan transformer.

PENULIS ialah Penyelidik Bersekutu
Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV), Universiti Sains Malaysia.

[NotaMSA: Syukur Alhamdulillah, semangat menulis meningkat]

Friday, January 8, 2010

SELAMAT DATANG YDP MAINPP BAHARU - HAJI ELLIAS HAJI ZAKARIA

Gambar Ehsan : Sikidal.blogspot.com

Sudah terang lagi bersuluh. Ustaz Haji Ellias Haji Zakaria, pensyarah dan bekas Pengarah Pusat Islam USM sah telah diperkenankan oleh DYMM SPB Yang Dipertua Agong, dilantik sebagai Yang DiPertua MAINPP yang baharu. Pelantikan berkuatkuasa selama 2 tahun mulai 1 Januari 2010 hingga 31 Disember 2011. Sejak ditauliahkan sebagai YDP, Haji Ellias telah mengadakan perjumpaan dengan kakitangan MAINPP dan mendengar taklimat daripada bahagian-bahagian dalam organisasi MAINPP. Beliau juga telah mengarahkan semua agensi di bawah MAINPP untuk memberikan taklimat organisasi masing-masing, dijangka diadakan pada minggu hadapan. Antara agensi yang dikatakan terlibat ialah Pusat Urus Zakat, KITAB, Jabatan Kehakiman Syariah, Jabatan Mufti dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang. Menurut satu sumber yang boleh dipercayai, selepas taklimat agensi-agensi ini, satu mesyuarat Ahli majlis MAINPP akan diadakan walaupun tarikhnya belum ditetapkan. Seperti biasa mesyuarat ahli Majlis MAINPP yang pertama selepas pelantikan semula ahli Majlis akan menyaksikan perubahan dasar dan polisi MAINPP, lebih-lebih lagi MAINPP kini di bawah kerajaan Pakatan Rakyat. Pelantikan Pengerusi-Pengerusi baharu bagi semua Jawatankuasa di bawah MAINPP juga dijangka turut akan dilakukan. Antaranya Pengerusi PUZ, KITAB, Pengerusi Jawatankuasa Perjawatan, Pendidikan, Dana Wakaf, Qaryah dan Pembangunan Insan, Tatatertib dan Disiplin, Pembangunan Wanita dan Kebajikan, Kewangan, Pembangunan, Fatwa dan Dakwah. Semua pelantikan baharu yang akan dilaksanakan ini dijangka akan mencermin dan menggambarkan halatuju baharu pentadbiran MAINPP bagi era 2010.

[NotaMSA: Orang baharu, idea baharu]