Sunday, November 2, 2008

APA SUDAH JADI YAB GUAN ENG ?

Lain yang dicari, lain pula yang dapat. Kedatangan MW ke Pulau Pinang adalah untuk meninjau suasana dan senario syiar agama Islam yang cuba diterapkan dalam pentadbiran Kerajaan negeri Pulau Pinang yang baru. Tetapi apa yang diperolehi lain pula ceritanya. Heboh sana-sini mempersoalkan tentang delegasi lawatan rasmi Kerajaan Negeri ke Korea Selatan seramai 54 orang. Tup-tup heboh cerita bahawa pelabur Korea Selatan bersetuju untuk melabur sebanyak RM50 juta untuk membina padang golf baru di Batu Kawan. Apa sudah jadi Guan Eng. Mana pergi slogan pemerintahan Ummar Abdul Aziz. Mana pergi slogan "amar maaruf nahi munkar". Sudah jadi retorikkah? Projek padang golf yang dibawa balik bukan projek untuk rakyat bawahan atau marhain. Projek golf adalah projek untuk orang kaya. Apa sudah tidak cukupkah padang golf di Pulau Pinang. Dah terlebih ada la. Ternyata perkara ini mendapat bantahan keras daripada parti Gerakan, UMNO dan BN Pulau Pinang. Setakat ini belum terdengar komen parti PAS. Ketua Pemuda Parti Gerakan Pulau Pinang misalnya mempersoalkan kenapa masih ke Korea Selatan sedangkan awal tahun ini delegasi Kerajaan Negeri sudah pergi. Bekas Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Dato' Rashid Abdullah mempersoalkan kenapa rombongan ramai sangat. Seingat beliau semasa Kerajaan BN dahulu selalunya delegasi tidak melebihi 24 orang sahaja. Tidakkah ini membazir wang rakyat? Apa sudah jadi dengan slogan pemerintahan Saiyyidina Umar Abdul Aziz ?
[MAT WAKAF : Rakyat marhain, tak masuk kategori golf (golongan orang lebih fulus)]

Corat Coret 4 Seminar Fiqh dan Pemikiran Islam Lestari -PENARIKAN DIRI JEJASKAN KELANCARAN SIDANG ?

Seawal hari pertama lagi, persoalan ini sudah timbul. Kenapa peserta seminar tidak ramai ?. Daripada masa pendaftaran sehingga ke majlis perasmian pembukaan dan penutup senario ini jelas kelihatan. Jadi MW pun buat siasatan dengan pihak sekretariat. Kata mereka promosi hebat dan meluas. Malah sehari sebelum seminar, ada berita dan analisis keluar dalam akhbar Utusan Malaysia. Jadi kenapa masih tidak ramai. Terdapat 2 teori dalam hal ini. Pertama, faktor yuran seminar. Ada peserta yang mengungkapkan teori bayaran yuran yang agak tinggi. Mulanya yuran seminar sebanyak RM400 (bagi peserta luar) dan RM150 (peserta USM). Tetapi kemudiannya dikurangkan kepada hanya RM300 dan RM100 sahaja. Itupun gagal menarik minat lebih ramai. Adakah itu sindrom kepada seminar atau persidangan yang diadakan di USM. Maksudnya adakah warga USM sudah jelak dan muak dengan seminar dan persidangan ?. Hampir setiap hari diadakan seminar dan persidangan. Bukan bukan satu atau dua, malah kadang-kadang sampai 3 hingga 5 seminar dan persidangan diadakan. Jadi sebab itu warga USM dan orang ramai sudah tidak berapa kisah lagi. Bayaran sebanyak RM100 ternyata gagal menarik peserta USM untuk menyertai.
Kedua, faktor ramai pembentang menarik diri di saat akhir. MW dimaklumkan bahawa ramai pembentang terutama daripada UITM telah menarik diri kerana tidak dibenarkan keluar sepanjang musim peperiksaan di UITM. Ini yang MW pelik ini. Tarikh seminar telah dirancang lebih awal. Tarikh peperiksaan UITM pun tentu telah dirancang lebih awal. Jadi kenapa masih bertembung sehingga menyebabkan ramai pembentang menarik diri. Apakah perancangan tidak boleh dibuat lebih awal supaya tidak wujud pertembungan. Jika wujud pertembungan jugak, kenapa masih mahu membentangkan kertas kerja. Di sini timbul teori ketiga. Mereka sebenarnya hanya mahu kertas kerja dimasukkan dalam prosiding seminar tanpa perlu hadir membentangkannya. Bukan apa. MW cuma kesiankan kawan MW iaitu Encik Mohamad Salleh Abdullah, seorang calon PhD di USM. Sepatutnya kertas kerjanya mengenai wakaf di bentangkan bersama-sama kertas wakaf lain di dalam sesi selari yang telah ditetapkan. Namun begitu ianya tidak berlaku begitu kerana salah seorang pembentang kertas kerja wakaf iaitu Dr. Termizi dibenarkan membentangkan lebih awal kerana terlibat menjaga peperiksaan di UITM. Akhirnya kesian sahabat MW terpaksa membentangkan dalam satu sesi di mana terdapat 3 fokus tajuk yang berbeza, iaitu wakaf, demokrasi dan penyelewengan aqidah. Susunannya pun dah tak kena. Tambahan pula Encik Mohamad Salleh Abdullah membentangkannya bersebelahan dengan pembentang yang lebih berpengalaman dan berkeyakinan seperti Dr. Mohd Nizam Sahad (USM) dan Prof. Madya Dr. Ibrahim Abu Bakar (UKM). Mohamad Salleh ketika ditanya perasaannya, beliau mengatakan "lantai tinggi-rendah, terasa gayat'.
[MAT WAKAF : Sentiasa setuju pengwujudan jawatan Pengerusi Jawatankuasa Meramaikan Orang / Peserta].

Corat Coret 3 Seminar Fiqh dan Pemikiran Islam Lestari - PULAU PINANG BUMI PARA WAQIF.

Begitulah agaknya pendapat MW tentang wakaf di Pulau Pinang. Mungkin juga bumi waqaf. Ini kerana semasa berada di Pulau Pinang, MW sempat sembahyang di beberapa buah masjid yang diwaqafkan oleh saudagar-saudagar Islam yang datang ke Pulau Pinang. Selain sempat solat di masjid Pakistan dan Benggali, MW dimaklumkan bahawa terdapat banyak masjid lagi yang diwakafkan oleh golongan saudagar ini. Antara wakaf lain yang terlibat ialah Wakaf Kapitan Keling, Wakaf Acheh, Wakaf Kampong Jawa (tentunya dikaitkan dengan orang Jawa), Wakaf Masjid Melayu dan banyak lagi. MW juga dimaklumkan tentang wakaf-wakaf lain yang berselerak di sekitar Pulau Pinang. Tiap-tiap satu wakaf tersebut membentuk satu enclave wakaf perkampongan penduduk mengikut bangsa dan suku kaum tersebut. Daripada data yang diperolehi banyak sungguh orang Islam yang bermurah hati mendermakan tanah mereka untuk dijadikan wakaf masjid, kubur, sekolah agama dan lain-lain wakaf am. Itulah keadaannya serta mulianya orang-orang Islam ini. Sehingga ke hari ini, setelah 100 tahun, wakaf mereka ini telah berusia 100 tahun serta masih releven dan strategik. Bagaimana dengan umat Pulau Pinang sekarang ?. Apa rancangan tentang wakaf baru 100 tahun akan datang?
[MAT WAKAF : Sentiasa kagum dengan Pelan Strategik Wakaf 100 tahun ini !]

Corat Coret 2 Seminar Fiqh dan Pemikiran Islam Lestari - TEMPOH MASA SIMPANAN WANG ISTIBDAL

Semasa pembentangan kertas kerja Fiqh Wakaf Lestari, MW kagum semangat dan kesian jugak kepada pembentang, Dr. Termizi dari CITU, UITM Shah Alam. MW kagum kerana hasil penyelidikannya membuka dimensi baru pengurusan wakaf di bawah Majlis Agama Islam Negeri (MAIN). MW kesian pulak kerana penemuan dalam tesisnya itu tidak begitu dipedulikan oleh orang atas di MAIN. Mengikutnya, beliau hairan kenapa Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) tidak begitu mempedulikan tentang kedudukan tanah wakaf yang diambil balik oleh kerajaan untuk tujuan pembangunan ekonomi (perumahan). Mengikutnya ada 3 isu di sini iaitu kenapa MAIN tidak meminta tanah wakaf yang diambil balik supaya digantikan dengan tanah juga (bukan wang). Kedua, kenapa istibdal tanah tidak dilaksanakan dan ketiga, bagi sesetengah negeri pengambilan tanah wakaf (termasuk masjid) tidak dibayar pampasan langsung. MW boleh faham isu pertama dan kedua. Ini kerana MW pernah terlibat dengan proses perbicaraan tanah pengambilan balik tanah (acquisation) wakaf ini. MW berpandangan kakitangan MAIN yang mengikuti perbicaraan pengambilan tanah ini tidak berapa faham undang-undang berkaitan hal ini, yang membolehkan supaya tanah wakaf yang diambil digantikan dengan tanah juga. Walau bagaimanapun perkara ini mesti menjadi dasar dan polisi MAIN, yang kemudiannya dirundingkan dengan EXCO Tanah Kerajaan Negeri. Berbanding dengan negeri lain, hal yang berlaku di Pulau Pinang agak berlainan kerana pengambilan tanah wakaf digantikan dengan tanah lain, misalnya kes pengambilan Sekolah Al-Mashoor KOMTAR. Tanah ini telah digantikan dengan tanah lain berkeluasan 10 ekar. Bagi kes kedua pula MW dapati ada 2 jawapan kepada persoalan tersebut. Pertamanya, wujud kelemahan daripada segi pengurusan MAIN kenapa wang istibdal tidak dibelanjakan untuk membeli tanah juga (istibdal). Ini kerana MAIN selalunya salah dalam mentafsirkan wang pampasan sebagai pendapatan kepada wakaf, padahal sebenarnya ia patut dinyatakan sebagai aset yang patut dibeli, bukan pendapatan kepada wakaf. Kedua, kerana MAIN suka mengumpulkan wang pampasan itu kepada satu jumlah yang tiada had peraturan dan ketetapannya. Perlu diadakan garis panduan mengenai had masa dan jumlah wang pampasan pengambilan balik tanah wakaf yang boleh disimpan. Selepas daripada tarikh tersebut, wang pampasan tersebut hendaklah digunakan untuk membeli aset istibdal. Tempoh masa yang dibenarkan pula hendaklah masa yang mencukupi untuk meninjau dan mencari tanah yang bersesuaian dengan harga dan lokasi tanah.
[MAT WAKAF : Tidak tahu apa hendak jadi kepada pengambilan tanah wakaf di Pulau Pinang bila YAB Lim Guan Eng jadi EXCO Tanah].

Corat Coret 1 Seminar Fiqh dan Pemikiran Islam Lestari- LESTARI YANG MANA SATU?

MAT WAKAF berasa seronok dapat menyertai seminar ini. Bukan apa. Kerana seminar seperti ini sentiasa memberikan maklumat dan ilmu baru. Ada beberapa istilah fiqh yang MW belum pernah dengar sebelum ini telah diwarwarkan. Antaranya perkataan lestari, paling banyak dibincangkan. Paling klimaks dan menarik ialah cadangan peserta seminar semasa sesi pembentangan resolusi kepada penganjur seminar supaya membezakan istilah lestari di sini dengan nama isteri mantan VC UKM Tan Sri Mohd Salleh Yasin (yang namanya juga Lestari dan juga sebuah institusi di UPM yang dinamakan Institut Pembangunan Lestari. Sebelum ini pun MW juga tak pernah dengar istilah fiqh waqaf lestari dan fiqh a-Biah. Apa binatang tu ?. Mujur MW hadir seminar, kalau tak nanti orang gelar MW jakun, tak bersosial)
[MAT WAKAF : Minat giler kat artis/penyanyi Indonesia, Bunga Cinta Lestari]

Komentar MAT WAKAF sepanjang berada di Pulau Pinang

Berikut adalah tajuk komentar Mat Wakaf sepanjang berada di Pulau Pinang

1). Sekitar Seminar Fiqh dan Pemikiran Islam Lestari USM
2). Pulau Pinang bumi WAQIF
3). Apa dah jadi Guan Eng